Weber, Sira, M.Ed.

Portrait Sira Weber

Innrain 52, room no. 40509, 5th floor, Geiwi Tower

Consultation hours: Tuesday, 2:00-3:00 pm (please book in advance by email)

+43/512/507-43032

Sira.Weber@uibk.ac.at

About the person

  • University Assistant (prae doc) at the University of Innsbruck, Institute for Didactics, Department of Languages | 2022 - today

  • Master's degree in French and Spanish as part of the Teacher Training Programme at the Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Germany | 2020 - 2022

  • Bachelor's degree in French and Spanish Philology at Kiel University, Germany and Erasmus stays at the University of Alicante, Spain and in Nancy, France | 2016 - 2019


Teaching

 

  • Compulsory module 1: Selected aspects for thematic consolidation of the introduction to the didactics of foreign language teaching: Multilingual and (inter)cultural education in foreign language teaching | summer semester 2023
  • Compulsory module 2: Language learning/teaching: Compétences (inter-)culturelles en classe de FLE | WiSe 2023/24
  • Compulsory module 1: Selected aspects for thematic consolidation of the introduction to the didactics of foreign language teaching: Multilingual and (inter)cultural education in foreign language teaching | SoSe 2024
  • "Junge Uni" 2024: Language learning through (VR) glasses
  • Compulsory module 2: Language learning/teaching: Apprentissage culturel en classe de FLE | SoSe 2025

 


Research

Global Citizenship Education

  • (critical perspectives on) cultural learning
  • multilingualism-promoting/sensitive foreign language teaching

Textbook research (analysing works and reception)

cognitive activation in foreign language teaching


Publications

  • Hirzinger-Unterrainer, E.M., Peskoller, J. & Weber, S. (2024). Einblicke in Einschätzungen, Äußerungen und Einstellungen von Lernenden zu Mehrsprachigkeit und Interkultureller Bildung. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung (ZFF) 35(2), 269-294..
  • Weber, S. (2024): Kritische Auseinandersetzung mit dem Status quo des Interkulturellen Lernens im Französisch- und Spanischunterricht in Österreich und Deutschland. In: K. Engelmayr-Hofmann, B. Fliri & D. Polizio (eds.): Sprachendidaktik im Dialog. Extended Abstracts zur 15. ÖGSD-Nachwuchstagung. ÖGSD-Tagungsberichte. Vol. 9. Vienna: ÖGSD, 30-33. online at: https://www.oegsd.at/wp-content/uploads/2024/10/OeGSD-NWT-Tagungsband-2024_final.pdf
  • Weber, S. (2022): Master's thesis: Untersuchung des Potenzials zur kognitiven Aktivierung von Aufgaben aus ausgewählten Lehrwerken für den Französischunterricht.

 

 

 


Scientific organisation

  • Collaboration in the Erasmus+ project Mehrsprachigkeitsfördernde Module für den Fremdsprachenunterricht (MEMO) – Beispiele für einen sprachen- und kulturensensiblen Anfangsunterricht Französisch. Online at: https://memo-project.com/

 

Nach oben scrollen