Vortragsreihe "Didaktik am Abend"
Die vom Institut für Fachdidaktik organisierte Vortragsreihe „Didaktik am Abend“ bietet seit vielen Jahren einem breiten, fachdidaktisch interessierten Publikum die Möglichkeit, in eine große Vielfalt von Themen aus der aktuellen fachdidaktischen Forschung Einblick zu gewinnen. Die Vorträge werden von ExpertInnen aus dem In- und Ausland gehalten und stellen schulrelevante fachdidaktische Forschungsergebnisse vor, womit sie sowohl für Forschende und Lehrende als auch für PraktikerInnen von Interesse sind.
Nächster Vortrag
Zeit: Montag, 7. April 2025, 17:15 Uhr
Ort: Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
Making Sense of Social Interaction: Applying Conversation Analysis in Teacher Education and Business Counseling
Many types of activities, such as classroom teaching, business meetings, and counseling, take place in and through social interaction. To help participants navigate the complexities of such interactions, courses and training modules informed by conversation analysis (CA) can be prepared. In this talk, I will share my research findings and experience from three settings: English language teacher education, courses for business and management students aimed at improving their intercultural competence and collaboration skills, and counseling workshops for prospective entrepreneurs. Special attention will be paid to specific techniques based on CA that can make relevant aspects of social interaction accessible to participants with limited or no background in CA. The talk will also address the participants' perceptions and underlying challenges in applying CA in these settings.

František Tůma, WU Wien
František Tůma has degrees in (applied) linguistics and education. His current research focuses on social interaction in multilingual workplaces. Based on video recordings of naturally occurring interactions, he uses multimodal conversation analysis to explore interactions in workplace meetings, student (online) meetings, and counseling sessions. Before joining WU (Vienna University of Economics and Business), František conducted research on classroom interaction and coordinated a teacher education program for English as a foreign language for teachers in Czechia.
Programm im Sommersemester 2025
Montag, 17. März 2025, 17:15, Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
Eva Binder, Magdalena Kaltseis (Universität Innsbruck), in Koop. mit dem Forschungszentrum Kulturen in Kontakt (KIK)
Buchpräsentation: „Audiovisuelle Medien im Russischunterricht“
Montag, 7. April 2025, 17:15, Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
František Tuma (WU Wien)
Making Sense of Social Interaction: Applying Conversation Analysis in Teacher Education and Business Counseling
Montag, 28. April 2025, 17:15, Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
Christina Imp (PH Tirol)
Rationale Zahlen zwischen starren Mustern und flexiblen Strategien – Wege zum besseren Verständnis
Montag, 19. Mai 2025, 17:15, Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
Paula Winke (Michigan State University), im Rahmen der LFUI-Guestprofessorships
How language teachers benefit from using can-do-based self-assessments to measure proficiency
Montag, 2. Juni 2025, 17:15, Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
Anja Ballis (LMU München)
Interaktive und immersive Medien in der Holocaust-Erinnerung: Didaktische Perspektiven am Beispiel des Projekts LediZ
Montag, 23. Juni 2025, 17:15, Hörsaal 3, Geiwi, EG (Campus Innrain)
Felix Hinz (PH Freiburg)
Mythen = "Glaubensinhalte eines primitiven Volkes" und Geschichte = "die wahren Berichte, die es später erfindet"? - Über mythisches und historisches Erzählen