Univ.-Prof.in Mag.a Dr.in Uta Rußmann

Person

Leopold-Franzens-Universität Innsbruck
Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation
Grauer Bär, Universitätsstraße 5-7, A-6020 Innsbruck

Büro 1S14, 1. Stock

+43-512-507/73605

uta.russmann@uibk.ac.at

ORCD IDGoogle ScholarResearchGate

Uta Rußmann ist Professorin für Medien- und Kommunikationswissenschaft mit dem Schwerpunkt Demokratie am Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation der Universität Innsbruck. Sie forscht und lehrt in den Bereichen politische Kommunikation, Kampagnen sowie Medien und Wahlen, digitale Kommunikation, (visual) social media, Public Relations und strategische Kommunikation. Seit 2024 leitet Uta Rußmann das Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation.

Zuvor war Sie von 2012 bis 2022 FH-Professorin und Senior Researcher am Department of Communication der FHWien der WKW für die Study Programms Journalism & Media Management sowie Communication Management. Von 2007 bis 2009 war sie Postdoc Researcher in einem FWF-geförderten Projekt an der Universität Wien in Kooperation mit der Österreichischen Akademie der Wissenschaften sowie von 2009 bis 2012 Postdoc Researcher in einem FWF-geförderten Projekt an der Universität Innsbruck. Uta Rußmann hat 2007 an der Universität Wien promoviert.

Sie hat (gemeinsam mit Jörg Haßler, Melanie Magin und Vicente Fenoll) die internationalen Projekte „Campaigning for Strasbourg (CamforS)“  und „Digital Election Campaigning Worldwide (DigiWorld)“ initiiert.

Full CV

Schwerpunkte
  • Politische Kommunikation
  • Kampagnen
  • Medien und Wahlen
  • Digitale Kommunikation
  • (visual) social media
  • Public Relations
  • Strategische Kommunikation
Forschungsprojekte
  • Digital Election Campaigning Worldwide (DigiWorld) : DigiWorld is an international scientific collaboration network that aims at cross-country comparisons of election campaign strategies in digital communication channels.
  • Campaigning for Strasbourg (CamforS): CamforS is a scientific collaboration network of European scientists comparing European countries with regard to how political actors use social media (with a special focus on Facebook) during European election campaigns.
  • LEADER-Projekt „Tirol partizipiert: Partizipative Kommunikation auf Gemeindeebene“ (Co-PI mit Franz Reiter; Förderung 70.433 € durch Regionalmanagement Innsbruck-Land, Laufzeit 05/2024 – 06/2025)
  • „Ethische Herausforderungen in der Kommunikationspraxis durch verschwimmende Grenzen zwischen Journalismus, PR und Werbung“ (Co-PI mit Sabine Einwiller (Universität Wien) und Jens Seiffert-Brockmann (WU Wien); Förderung 48.477 € durch Wissenschaftlichen Senat des Public Relations Verbandes Austria (PRVA), Laufzeit 2021 – 2023)
  • „Stadt Wien Kompetenzteam für die Digitalisierung der Kommunikationsprofessionen“ (Förderung 596.589 € durch Magistrat der Stadt Wien MA 23 Wirtschaft, Arbeit und Statistik, Laufzeit 2019 – 2021)
  • „Die Qualität des öffentlichen politischen Diskurses in Wahlkampfzeiten über drei Ebenen: Parteien, Medien und Bürger“ (Förderung 11.800 € durch Hochschuljubiläumsstiftung der Stadt Wien, Laufzeit 2013 – 2015)
  • „Zielgruppenansprache im Web – eine Langzeitanalyse“ (Förderung 8.820 € durch R&D / FHWien der WKW, Laufzeit 2013)
  • „Zum Kommunikationsmanagement von Neuen Medien in Unternehmen“ (Förderung 14.080 € durch R&D / FHWien der WKW, Laufzeit 2012)
Forschungsaufenthalte
  • Visiting Research Fellow, School of Advertising, Marketing and Public Relations, Queensland University of Technology, Brisbane, Australia (Okt.-Nov. 2017)
Auszeichnungen
  • 2023 Top Paper Award für den Beitrag "Role-conflicts in communication practice in times of blurring boundaries between public relations, advertising and journalism ", Public Relations Division, ICA annual convention, Toronto, Kanada (gem. mit Jens Seiffert-Brockmann, Sabine Einwiller, Lina Stürmer & Gisela Reiter)
  • Dr. Maria Schaumayer-Würdigungspreis 2008 für die Dissertation

Publikationen seit 2017

Liste aller Publikationen

(inklusive der Jahre vor 2017)

Monografien und Herausgeberschaften

Haßler, J., Magin, M., & Russmann, U. (Hrsg.) (2023). Special Issue “Social Media’s Role in Political and Societal Mobilization.” Media and Communication, 11(3). https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/issue/view/358

Rußmann, U., Aubke, A., Ortiz, D., Pezenka, I., Schweiger, C., & Schulz, A.-C. (Hrsg.) (2022). Zukunft verantwortungsvoll gestalten. Aktuelle Befunde aus Theorie und Praxis. Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36861-6

Magin, M., Rußmann, U., & Stark, B. (Hrsg.) (2021). Demokratie braucht Medien. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34633-1

Haßler, J., Magin, M., Russmann, U., & Fenoll, V. (Hrsg.) (2021). Campaigning on Facebook in the 2019 European Parliament Election. Informing, interacting with, and mobilising voters. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73851-8

Russmann, U., & Svensson, J. (Hrsg.) (2017). Special Issue “Visual communication in the age of social media: Conceptual, theoretical and methodological challenges.” Media and Communication, 5(4). https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/issue/view/77

Gonser, N., & Rußmann, U. (Hrsg.) (2017). Verschwimmende Grenzen zwischen Journalismus, Public Relations, Werbung und Marketing. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13578-2

Russmann, U., & Lane, A. B. (Hrsg.) (2016). Special Issue “Doing the talk: Discussion, dialogue, and discourse in action.” International Journal of Communication, 10.

Tenscher, J., & Rußmann, U. (Hrsg.) (2016). Vergleichende Wahlkampfforschung. Studien anlässlich der Bundestags- und Europawahlen 2013 und 2014. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12977-4

Burkart, R., & Rußmann, U. (Hrsg.) (2015). Special Issue “Public Relations im Social Web”. Medien Journal. Zeitschrift für Medien- und Kommunikationsforschung, 39(1). https://doi.org/10.24989/medienjournal.v39i1

Rußmann, U., Beinsteiner, A., Ortner, H., & Hug, T. (Hrsg.) (2012). Grenzenlose Enthüllungen? Medien zwischen Öffnung und Schließung. Innsbruck University Press. https://doi.org/10.25969/mediarep/791

Rußmann, U. (2007). Agenda Setting und Internet. Themensetzung im Spannungsfeld von Onlinemedien und sozialen Netzwerken (Edition @Internet Research). Verlag Reinhard Fischer.

Artikel in Fachzeitschriften

Russmann, U., Klinger, U., & Koc-Michalska, K. Personal, Private, Emotional? How Political Parties Use Personalization Strategies on Facebook in the 2014 and 2019 EP Election Campaigns. Social Science Computer Review. Online first. https://doi.org/10.1177/08944393241254807

Barclay, A., Dommett, K., & Russmann, U. Data Driven-Campaign Infrastructures in Europe: Evidence from Austria and the UK.  Journal of Political Marketing. Online first. https://doi.org/10.1080/15377857.2024.2347833

Bene, M., Magin, M., Haßler, J., Russmann, U., Lilleker, D., Kruschinski, S., Jackson, D., Fenoll, V., Farkas, X., Baranowski, P., & Balaban, D. (2023). Populism in context. A cross-country investigation of the Facebook usage of populist appeals during the 2019 European Parliament elections. International Journal of Press and Politics. Online first. https://doi.org/10.1177/19401612231196158

Bernhard, J., & Russmann, U. (2023). Blurring boundaries: A longitudinal analysis of skills required in journalism, PR, and marketing job ads. Journalism & Mass Communication Quarterly. Online first. https://doi.org/10.1177/10776990231181544

Baranowski, P., Kruschinski, S., Russmann, U., Haßler, J., Magin, M., Bene, M., Ceron, A., Jackson, D., & Lilleker, D. G. (2023). Patterns of negative campaigning during the 2019 European election: Political parties’ Facebook posts and users’ sharing behaviour across twelve countries. Journal of Information Technology & Politics, 20(4), 375–392. https://doi.org/10.1080/19331681.2022.2115598

Haßler, J., Magin, M., & Russmann, U. (2023). Why we should distinguish between mobilization and participation when investigating social media’s role in political and societal mobilization. Media and Communication, 11(3), 124–128. https://doi.org/10.17645/mac.v11i3.7285

Russmann, U., & Hess, A. (2023). The management of uncivil and hateful user comments in Austrian news media. Journalism Practice. Online first. https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2189152

Bernhard, J., & Russmann, U. (2023). Digitalization in public relations—Changing competences: A longitudinal analysis of skills required in PR job ads. Public Relations Review, 49(1). Online first. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2022.102283

Klinger, U., Koc-Michalska, K., & Russmann, U. (2023). Are campaigns getting uglier, and who is to blame? Negativity, dramatization, and populism on Facebook in the 2014 and 2019 EP election campaigns. Political Communication, 40(3), 263–282. https://doi.org/10.1080/10584609.2022.2133198

Hayek, L., Mayrl, M., & Russmann, U. (2022). Women politicians in Austria: Still not breaking the media ceiling. Communications – The European Journal of Communication Research, 49(1), 99-117. https://doi.org/10.1515/commun-2021-0128 

Wurst, A.-K., Fenoll, V., Haßler, H., Kruschinski, S., Magin, M., Rußmann, U., & Schlosser, K. (2022). Missed opportunity to connect with European citizens? Europarties’ communication on Facebook during the 2019 European election campaign. Studies in Communication Sciences, 22(1), 165–184. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2022.01.3053

Farkas, X., Jackson, D., Baranowski, P., Bene, M., Russmann, U., & Veneti, A. (2022). Strikingly similar: Comparing visual political communication of populist and non-populist parties across 28 countries. European Journal of Communication, 37(5), 545–562. https://doi.org/10.1177/02673231221082238

Bene, M., Magin, M., Jackson, J., Lilleker, D., Balaban, D., Baranowski, P., Haßler, J., Kruschinski, S., & Russmann, U. (2022). The polyphonic sounds of Europe: Users’ engagement with parties’ european-focused Facebook posts. Politics & Governance, 10(1), 108–120. https://doi.org/10.17645/pag.v10i1.4700

Stürmer, L., Einwiller, S., Rußmann, U., & Kresser, S. (2022). Hybride Formen der Kommunikation: Konflikte und Herausforderungen für die Kommunikationspraxis. Communicatio Socialis, 55(1), 21–32. https://doi.org/10.5771/0010-3497-2022-1

Hayek, L., & Russmann, U. (2022). Those who have the power get the coverage–Female politicians in campaign coverage in Austria over time. Journalism, 23(1), 224–242. https://doi.org/10.1177/1464884920916359

Russmann, U. (2021). Quality of understanding in communication among and between political parties, mass media, and citizens: An empirical study of the 2013 Austrian national election. Journal of Deliberative Democracy, 17(2), 102-116. Available at https://delibdemjournal.org/article/id/987/

Russmann, U. (2020). Voter targeting online in comparative perspectives: Political party websites in the 2008/2009 and 2013 Austrian and German election campaigns. Journal of Political Marketing, 19(3), 177–200. https://doi.org/10.1080/15377857.2016.1179241 (Published online: 13 June 2016)

Russmann, U., & Hess, A. (2020). News consumption and trust in online and social media: An in-depth qualitative study of young adults in Austria. International Journal of Communication, 14, 3184–3201. Available at https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13774

Russmann, U., & Lane, A. B. (2020). Mandating dialogue? International perspectives on differences between theory and practice. Public Relations Review, 46(1), 9 pages. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.101819

Russmann, U., Hametner, M., & Posch, E. (2020). Tax-funded digital government communication in Austria: Members of the government on Facebook. European Journal of Communication, 35(2), 140–164. https://doi.org/10.1177/0267323119894484

Hayek, L., Mayrl, M. & Russmann, U. (2020). The citizen as contributor — Letters to the editor in the Austrian tabloid paper Kronen Zeitung (2008–2017). Journalism Studies, 21(8), 1127–1145. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1702476

Svensson, J., Russmann, U., & Cezayirlioglu, A. B. (2020). Broadcasting achievements: Social media practices of Swedish parties in-between elections through the lens of direct representation. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 9(2), 147–168. https://doi.org/10.1386/ajms_00020_1

Russmann, U. (2019). Using content analysis to explore negative user expressions on political parties’ Facebook pages. SAGE Research Methods Cases. 14 pages. https://dx.doi.org/10.4135/9781526469670

Russmann, U. (2018). Going negative on Facebook: Negative user expressions and political parties’ reactions in the 2013 Austrian national election. International Journal of Communication, 12, 2578–2598. Available at https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/7677/2381

Russmann, U., & Svensson, J. (2017). Introduction to visual communication in the age of social media: Conceptual, theoretical and methodological challenges. Media and Communication, 5(4), 1–5. https://doi.org/10.17645/mac.v5i4.1263

Russmann, U. (2017). Negative campaigning in party-controlled communication channels: Party communication strategies in campaign posters, newspaper advertisement, and press releases during the 2008 Austrian national election campaign. Journal of Political Marketing, 16(2), 95–117. https://doi.org/10.1080/15377857.2014.959693

Klinger, U., & Russmann, U. (2017). “Beer is more efficient than social media”—Political parties and strategic communication in Austrian and Swiss national elections. Journal of Information Technology & Politics, 14(4), 299–313. https://doi.org/10.1080/19331681.2017.1369919

Magin, M., Podschuweit, N., Haßler, J., & Russmann, U. (2017). Campaigning in the fourth age of political communication. A multi-method study on the use of Facebook by German and Austrian parties in the 2013 national election campaigns. Information, Communication & Society, 20(11), 1698–1719. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1254269

Russmann, U., & Svensson, J. (2017). Interaction on Instagram? Glimpses from the 2014 Swedish elections. International Journal of E-Politics, 8(1), 50–66. https://doi.org/10.4018/IJEP.2017010104

Russmann, U., & Lane, A. B. (2016). Doing the talk: Discussion, dialogue, and discourse in action – Introduction. International Journal of Communication, 10, 4034–4039. Available at https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/6086/1755

Burkart, R., & Russmann, U. (2016). Quality of understanding in campaign communication of political parties and mass media in Austria between 1970 and 2008. International Journal of Communication, 10, 4141–4165. Available at https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4866/1761

Filimonov, K., Russmann, U., & Svensson, J. (2016). Picturing the party: Instagram and party campaigning in the 2014 Swedish election. Social Media + Society, 2(3), Juli–September, 1–11. https://doi.org/10.1177/2056305116662179

Russmann, U., & Svensson, J. (2016). Studying organizations on Instagram. Information, 7(4), 58. https://doi.org/10.3390/info7040058

Rußmann, U. (2015). Die Ö Top 500 im Web: Der Einsatz von Social Media in österreichischen Großunternehmen. Eine Bestandsaufnahme. Medien Journal. Zeitschrift für Medien- und Kommunikationsforschung, 39(1), 19–34. https://doi.org/10.24989/medienjournal.v39i1.59

Klinger, U., & Russmann, U. (2015). The sociodemographics of political public deliberation: Measuring deliberative quality in different user groups. Communications – The European Journal of Communication Research, 40(4), 471–484. https://doi.org/10.1515/commun-2015-0017

Klinger, U., & Russmann, U. (2014). Measuring online deliberation in local politics: An empirical analysis of the 2011 Zurich city debate. International Journal of E-Politics, 5(1), 61–77. https://doi.org/10.4018/ijep.2014010104

Rußmann, U. (2012). Online political discourse on Facebook: An analysis of political campaign communication in Austria. Zeitschrift für Politikberatung [Policy advice and political consulting], 5(3), 115–125. https://www.jstor.org/stable/24235033

Russmann, U. (2011). Targeting voters via the web – A comparative structural analysis of Austrian and German party websites. Policy & Internet, 3(3), Article 3, 1-22. https://doi.org/10.2202/1944-2866.1085

Burkart, R., & Russmann, U. (2010). Journalism, democracy and the role of doubts: An analysis of political campaign communication in Austria. Studies in Communication Sciences, 10(1), 11–27.

Beiträge zu Sammelbänden und Enzyklopädien

Klinger, U., Koc-Michalska, K., & Russmann, U. (2023). Are campaigns getting uglier, and who is to blame? Negativity, dramatization, and populism on Facebook in the 2014 and 2019 EP election campaigns. In K. Koc-Michalska, U. Klinger, L. Bennett & A. Rommele (Hrsg.), Dissonant public spheres. Communication, campaigns and crises  (S. 56–75). Routledge. file:///C:/Users/c4181047/Downloads/10.4324_9781003479598-9_chapterpdf.pdf

Rußmann, U., Einwiller, S., Seiffert-Brockmann, J., Stürmer, L., & Reiter, G. (2023). Journalismus in Zeiten verschwimmender Grenzen zwischen Journalismus, PR und Werbung. In T. Hug & J. Penz (Hrsg.), Blinde Flecken im Mediensystem? – Qualitätsjournalismus im Krisenmodus (S. 65–76). Innsbruck University Press. https://doi.org/10.15203/99106-105-2-09

Rußmann, U. (2023). Die Macht der ExpertInnen – Gefahr für die Demokratie. In T. Köhler & C. Mertens (Hrsg.), Jahrbuch für politische Beratung 2021/2022 (S. 272–278). edition mezzogiorno.

Russmann, U., & Svensson, J. (2023). No interaction on Instagram: Political party use of Instagram in the 2014 Swedish election campaign. In I. Management Association (Hrsg.), Research anthology on social media's influence on government, politics, and social movements (S. 659–677). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-7472-3.ch032

Russmann, U., & Veneti, A. (2022). Image-as-data and approaches of analysis. In A. Ceron (Hrsg.), Encyclopedia of Technology and Politics (S. 90–94). Edward Elgar Publishing LTD.

Rußmann, U., Pezenka, & Ortiz, D. (2022). Zukunft verantwortungsvoll gestalten. Eine Einleitung. In U. Rußmann, A. Aubke, D. Ortiz, I. Pezenka, C. Schweiger & A.-C. Schulz (Hrsg.), Zukunft verantwortungsvoll gestalten. Aktuelle Befunde aus Theorie und Praxis (S. 1–8). Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36861-6_1

Russmann, U. (2022). Designing qualitative research for working with Facebook data. In U. Flick (Hrsg.), The SAGE Handbook of Qualitative Research Design (S. 851–868). Sage.

Russmann, U. (2022). Social media as strategic campaign tool: Austrian political parties use of social media over time. In D. Taras & R. Davies (Hrsg.), Electoral campaigns, media, and the new world of digital politics (S. 263–282). Michigan University Press. https://doi.org/10.3998/mpub.12013603

Stark, B., Rußmann, U., & Magin, M. (2021). Warum die Demokratie die Medien braucht. In M. Magin, U. Rußmann & B. Stark (Hrsg.), Demokratie braucht Medien (S. 3–16). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34633-1_1

Burkart, R., & Rußmann, U. (2021). Das Erregen von Misstrauen: Eine politische Public Relations-Strategie in der Wahlkampfkommunikation? Ergebnisse eines Langzeitvergleichs aus vier Jahrzehnten. In M. Magin, U. Rußmann & B. Stark (Hrsg.), Demokratie braucht Medien (S. 175–192). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34633-1_10

Fenoll, V., & Haßler, J., Magin, M., & Russmann, U. (2021). Campaigning for Strasbourg on Facebook: Introduction to a 12-country comparison on parties’ Facebook campaigns in the 2019 European parliament election. In J. Haßler, M. Magin, U. Russmann & V. Fenoll (Hrsg.), Campaigning on Facebook in the 2019 European parliament election. Informing, interacting with, and mobilising voters (S. 3–21). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73851-8_1

Russmann, U., Haßler, J., Fenoll, V., & Magin, M. (2021). Social media as a campaigning tool in elections. Theoretical considerations and state of research. In J. Haßler, M. Magin, U. Russmann & V. Fenoll (Hrsg.), Campaigning on Facebook in the 2019 European parliament election. Informing, interacting with, and mobilising voters (S. 23–39). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73851-8_2

Russmann, U. (2021). With greetings from Ibiza: The 2019 EP election in Austria. In J. Haßler, M. Magin, U. Russmann & V. Fenoll (Hrsg.), Campaigning on Facebook in the 2019 European parliament election. Informing, interacting with, and mobilising voters (S. 55–68). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73851-8_4

Magin, M., Russmann, U., Fenoll, V., Haßler, J. (2021). Information greater than mobilisation, greater than interaction: Contours of a pan-European style of social media campaigning. In J. Haßler, M. Magin, U. Russmann & V. Fenoll (Hrsg.), Campaigning on Facebook in the 2019 European parliament election. Informing, interacting with, and mobilising voters (S. 303–331). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73851-8_19

Winkler, P., & Rußmann, U. (2021). Dialog und Polyphonie in Unternehmen. In S. Einwiller, S. Sackmann & A. Zerfaß (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterkommunikation. Interne Kommunikation in Unternehmen (S. 97–113). Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23152-1_7

Haßler, J., Magin, M., Russmann, U., Baranowski, P., Bene, M., Schlosser, K., Wurst, A.-K., Fenoll, V., Kruschinski, S. & Maurer, P. (2021). Reaching out to the Europeans. Political parties’ Facebook strategies of issue ownership and the second-order character of European election campaigns. In C. Holtz-Bacha (Hrsg.), Die Europawahl 2019. Die Massenmedien im Europawahlkampf (S. 87–113). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31472-9_3

Russmann, U. (2020). Wahlkampf auf Instagram und was bei den WählerInnen ankommt und was nicht: Eine Analyse zweier Instagram-Profile von Spitzenkandidaten im österreichischen Nationalratswahlkampf 2017. In C. Brantner, K. Lobinger, G. Götzenbrucker & M. Schreiber (Hrsg.), Vernetzte Bilder. Visuelle Kommunikation in Sozialen Medien (S. 89–109). Herbert von Halem.

Russmann, U., & Svensson, J. (2020). No interaction on Instagram: Political party use of Instagram in the 2014 Swedish election campaign. In Ibrahim, Y. (Hrsg.), Handbook of research on recent developments in Internet activism and political participation (S. 33–51). IGI Global. http://doi.org/10.4018/978-1-7998-4796-0.ch003

Russmann, U., Svensson, J., & Larsson, A. O. (2019). Political parties and their pictures: Visual communication on Instagram in Swedish and Norwegian election campaigns. In A. Veneti, D. Jackson & D. G. Lilleker (Hrsg.), Visual political communication (S. 119–144). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-18729-3_7

Klinger, U., & Russmann, U. (2019). “Beer is more efficient than social media” – Political parties and strategic communication in Austrian and Swiss national elections. In D. G. Lilleker, K. Koc-Michalska, R. Negrine, R. Gibson, T. Vedel & S. Strudel (Hrsg.), Social media campaigning in Europe (Article 2). Routledge.

Rußmann, U. (2019). Social Media – neue Räume für Populismus. In W. Buchberger & P. Mittnik (Hrsg.), Herausforderung Populismus – multidisziplinäre Zugänge für die Politische Bildung (S. 134–152). Wochenschau Verlag.

Rußmann, U. (2018). Output-orientierte Forschungsansätze zur Analyse (digitaler) Regierungskommunikation und staatlicher Öffentlichkeitsarbeit – Herausforderungen und Möglichkeiten. In J. Raupp, J. N. Kocks & K. Murphy (Hrsg.), Regierungskommunikation und staatliche Öffentlichkeitsarbeit im Wandel (S. 167–183). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20589-8_10

Gonser, N., & Rußmann, U. (2017). Verschwimmende Grenzen – Abgrenzung zwischen Journalismus, Public Relations, Werbung und Marketing. In N. Gonser & U. Rußmann (Hrsg.), Verschwimmende Grenzen zwischen Journalismus, Public Relations, Werbung und Marketing (S. 3–11). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13578-2_1

Burkart, R., & Rußmann, U. (2017). Die journalistische Verantwortung für gesellschaftliche Verständigung. Empirische Ergebnisse aus der österreichischen Wahlkampfkommunikation über vier Jahrzehnte. In S. Kirchhoff, D. Prandner, R. Renger, G. Götzenbrucker & I. Aichberger (Hrsg.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen gesellschaftlicher Verantwortung und ökonomischen Zwängen (S. 223–248). Nomos. doi.org/10.5771/9783845274539-222

Rußmann, U., & Tenscher, J. (2016). Bundestags-, EU- und Landtagswahlkämpfe in Deutschland im Vergleich. In J. Tenscher & U. Rußmann (Hrsg.), Vergleichende Wahlkampfforschung. Studien anlässlich der Bundestags- und Europawahlen 2013 und 2014 (S. 5–18). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12977-4_2

Rußmann, U. (2016). Webkampagnen im Vergleich von Bundestags- und Europawahlkämpfen. Ein Vergleich der Wahlen von 2009 und 2013/14. In J. Tenscher & U. Rußmann (Hrsg.), Vergleichende Wahlkampfforschung. Studien anlässlich der Bundestags- und Europawahlen 2013 und 2014 (S. 55–74). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12977-4_4

Russmann, U., & Svensson, J. (2016). How to study Instagram? Reflections on coding visual communication online. In P. Parycek & N. Edelmann (Hrsg.), Proceedings of the International Conference for E-Democracy and Open Government 2016 (CeDEM2016) (S. 5–11). Edition Donau-Universität Krems.

Russmann, U. (2015). Die Qualität politischer Online-Diskussionen. Empirische Befunde zur verständigungsorientierten Kommunikation auf Facebook. In K. Imhof, R. Blum, H. Bonfadelli, O. Jarren & V. Wyss (Hrsg.), Demokratisierung durch Social Media? (S. 177–195). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10140-4_11

Burkart, R., & Rußmann, U. (2015). Beeinflussung durch Verständigung? Die kommunikative Qualität von Pressemitteilungen politischer Parteien in österreichischen Nationalratswahlkämpfen. Ein Langzeitvergleich: 1970-2008. In R. Fröhlich & T. Koch (Hrsg.), Politik – PR – Persuasion. Strukturen, Funktionen und Wirkungen politischer Öffentlichkeitsarbeit (S. 49–70). VS Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01683-8_4

Rußmann, U. (2013). Websites und Online-Netzwerke im politischen Diskurs. Eine Bestandsaufnahme im Frühjahr 2013. In T. Köhler & C. Mertens (Hrsg.), Jahrbuch für politische Beratung 2012/2013 (S. 313–322). edition mezzogiorno.

Rußmann, U. (2013). Zielgruppenansprache im Web: Eine Analyse von Parteienwebsites im Wahlkampf. In G. Kempter & H.-J. Lofner (Hrsg.), Grenzenlos Kooperieren – Forschung im Dialog mit Gesellschaft und Wirtschaft. Tagungsband zum 7. Forschungsforum österreichischer Fachhochschulen (S. 152–158). wvb.

Rußmann, U., Beinsteiner, A., Ortner, H., & Hug, T. (2012). Grenzenlose Enthüllungen? Medien zwischen Öffnung und Schließung. Zur Einführung. In U. Rußmann, A. Beinsteiner, H. Ortner & T. Hug (Hrsg.), Grenzenlose Enthüllungen? Medien zwischen Öffnung und Schließung (S. 7–15). Innsbruck University Press. https://doi.org/10.25969/mediarep/1688

Rußmann, U. (2012). Verständigungsorientierte Kommunikationsprozesse in der öffentlichen politischen Diskussion. Das VÖA-Modell in der Wahlkampfkommunikation. In W. Hömberg, D. Hahn & T. B. Schaffer (Hrsg.), Kommunikation und Verständigung. Theorie – Empirie – Praxis. Festschrift für Roland Burkart (second edition, S. S. 171–182). VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92281-2_10

Rußmann, U. (2012). Themenmanagement der Parteien im Wahlkampf: Eine Analyse der Presseaussendungen. In F. Plasser (Hrsg.), Erfolgreich wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich (S. 141–162). facultas.wuv.

Rußmann, U. (2012). Kampagnen im Web: Neue Formen der Wahlkampfkommunikation. In F. Plasser (Hrsg.), Erfolgreich wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich (S. 189–207). facultas.wuv.

Rußmann, U., & Höller, I. (2012). Geschlechterstereotype im Wahlkampf: Darstellung männlicher und weiblicher politischer Akteure. In F. Plasser (Hrsg.), Erfolgreich wahlkämpfen. Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich (S. 277–297). facultas.wuv.

Rußmann, U. (2012). Die kommunikative Vernetzung ethnischer Minderheiten über Social Network Sites. In A. Kriwak & G. Pallaver (Hrsg.), Medien und Minderheiten (S. 111–131). Innsbruck University Press.

Burkart, R., & Rußmann, U. (2012). Zweifelhafte Authentizität: Eine Untersuchung der Österreichischen Wahlkampfkommunikation. In P. Szyska (Hrsg.), Alles nur Theater. Authentizität und Inszenierung in der Organisationskommunikation (S. 236–254). Herbert von Halem.

Burkart, R., & Rußmann, U. (2012). Zweifelhafte Authentizität – Eine Analyse der Wahlkampfkommunikation in Österreich. In Universität Sofia (Hrsg.), Public Relations, Journalism and Media in a Global World (S. 157–176). Universität Sofia.

Rußmann, U. (2011). Webkampagnen im Vergleich. In J. Tenscher (Hrsg.), Superwahljahr 2009. Vergleichende Analysen aus Anlass der Wahlen zum Deutschen Bundestag und zum Europäischen Parlament (S. 97–120). VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93220-0_4

Rußmann, U. (2011). Web-Wahlkampf in Deutschland und Österreich. In J. Wolling, A. Will & C. Schumann (Hrsg.), Medieninnovationen. Wie Medienentwicklungen die Kommunikation in der Gesellschaft verändern (S. 137–155). Herbert von Halem.

Rußmann, U. (2010). Wirkungen der Onlinenutzung auf die persönliche Themenagenda und die politische Diskussion in sozialen Netzwerken. In J. Wolling, M. Seifert & M. Emmer (Hrsg.), Politik 2.0? Die Wirkung computervermittelter Kommunikation auf den politischen Prozess (S. 169–186). Nomos.

Burkart, R., Rußmann, U., & Grimm, J. (2010). Wie verständigungsorientiert ist Journalismus? Ein Qualitätsindex am Beispiel der Berichterstattung über Europa im österreichischen Nationalratswahlkampf 2008. In H. Pöttker & C. Schwarzenegger (Hrsg.), Europäische Öffentlichkeit und journalistische Verantwortung (S. 256–281). Herbert von Halem.

Rußmann, U. (2010). Verständigungsorientierte Kommunikationsprozesse in der öffentlichen politischen Diskussion. Das VÖA-Modell in der Wahlkampfkommunikation. In W. Hömberg, D. Hahn & T. B. Schaffer (Hrsg.), Kommunikation und Verständigung. Theorie – Empirie – Praxis. Festschrift für Roland Burkart (S. 171–182). VS Verlag.

Melischek, G., Rußmann, U., & Seethaler, J. (2010). Agenda Building in österreichischen Nationalratswahlkämpfen, 1970-2008. In F. Plasser (Hrsg.), Politik in der Medienarena. Praxis politischer Kommunikation in Österreich (S. 101–143). facultas.wuv.

Stark, B., & Rußmann, U. (2009). Soziale Ungleichheit im Internetzeitalter – Entwicklungstendenzen der Internetnutzung von 1999 bis 2007. In B. Stark & M. Magin (Hrsg.), Die österreichische Medienlandschaft im Umbruch. Relation: Communication Research in Comparative Perspective (Vol. 3, S. 191–215). Austrian Academy of Sciences Press.

Rußmann, U., Seethaler, U., & Harnouncourt, M. (2005). Genderspezifische Barrieren internetbasierter Netzwerkkommunikation. In S. Ernst, J. Warwas & E. Kirsch-Anwärter (Hrsg.), wissenstransform. Wissensmanagement in gleichgestellungsorientierten Netzwerken (S. 148–161). LIT-Verlag.

Burkart, R., & Rußmann, U. (2005). „Corporate Blogs“ – Instrumente interaktiver Online Public Relations. In Fachhochschule St. Pölten (Hrsg.), FACTS: Attention, Interest, Desire, InterAction? (S. 9–24). Böhlau.

Vorträge seit 2017

Liste aller Vorträge
(inklusive der Jahre vor 2017)

Eingeladene Vorträge

Rußmann, U. (2022, December 2). Qualitätsprobleme im Zusammengang des ‚Verschwimmens‘ von Werbung und Information. Invited lecture at the lectures series „Blinde Flecken im Mediensystem? – Berichterstattung zwischen Ausgewogenheit und Krisenmodus.“ University of Innsbruck, Austria.

Rußmann, U. (2020, January 9). Digital Strategic Communication. Invited talk at the Institute for Media and Communication Studies at the Free University Berlin, Berlin, Germany.

Russmann, U. (2019, November 22). Social media as strategic campaign tool: Austrian political parties use of social media over time. Invited presentation at the Workshop on Media and Campaigning in the Digital Age (by Richard Davis & David Taras). Brigham Young University (BYU), Provo, USA.

Rußmann, U. (2019, November 20). Invited speaker at the roundtable discussion “Politik digital aktiv mitgestalten” [Digital Participation in Politics]. Digital Society, Vienna, Austria.

Russmann, U. (2019, October 28). Medien und Politik: Ein spannungsreiches Verhältnis – „Those who have the power get the coverage“ [Media and Politics: A tensions-filled relationship – „Those who have the power get the coverage“]. Invited lecture at the University of Salzburg, Salzburg, Austria.

Rußmann, U. (2019, June 22). Politische Kommunikation in Österreich [Political Communication in Austria]. Invited lecture at the Pädagogische Hochschule Tirol, Innsbruck, Austria.

Rußmann, U. (2019, January 16). Invited speaker at the roundtable discussion “Influencer-Marketing – Top oder Flop?” Kurier Business Breakfast organized by the Junge Wirtschaft der Wirtschaftskammer Wien, Vienna, Austria.

Russmann, U. (2018, November 29-December 1). Invited speaker at the panel discussion “Lying and distracting with images.” Annual Conference of the Visual Communication Division of the German Communication Association (DGPuK) 2018, Vienna, Austria.

Rußmann, U. (2018, November 16). Politische Kommunikation in Österreich [Political Communication in Austria]. Invited lecture at the Pädagogische Hochschule Vorarlberg, Bregenz, Austria.

Rußmann, U. (2018, June 23). Politische Kommunikation in Österreich [Political Communication in Austria]. Invited lecture at the Pädagogische Hochschule Tirol, Innsbruck, Austria.

Rußmann, U. (2018, June 7). Strategic Campaign Communication in the 2017 Austrian National Election. Invited talk at the Institute for Media and Communication Studies at the Free University Berlin, Berlin, Germany.

Rußmann, U. (2018, May 3-4). Social Media – neue Sphären für Populismus? [Social media – new spheres for populism?] Invited talk at the Salzburg University of Education Stefan Zweig (Pädagogische Hochschule Salzburg Stefan Zweig), Salzburg, Austria.

Rußmann, U. (2017, June 24). Politische Kommunikation in Österreich [Political Communication in Austria]. Invited lecture at the Pädagogische Hochschule Tirol, Innsbruck, Austria.

Vorträge auf Tagungen

Russmann, U., & Larsson, A. (2024, June 16-20). Permanent campaigning or not? Party communication on Instagram in election and non-election times. Presentation at the Reinventing Democracy: Campaigns and Discourses in the Age of Data, Computational Propaganda, and AI conference, Villa Collina, Cadenabbia, Italy.

Reiter, G., Russmann, U., Einwiller, S., Seiffert-Brockmann, J., & Stürmer, L. (2023, September 14-15). Role conflicts and coping strategies in communication practice in times of blurring boundaries between journalism, public relations and advertising. Presentation at the Future of Journalism Conference 2023, Cardiff, UK.

Russmann, U., Seiffert-Brockmann, J., Einwiller, S., Stürmer, L., Reiter, G., & Hackl, L. (2023, August 7-10). Journalism in times of blurring boundaries between journalism, PR and advertising. Paper presentation at the 106th Annual Conferences of the Association of Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Washington, D.C., USA.

Seiffert-Brockmann, J., Einwiller, S., Reiter, G., Stürmer, L. & Russmann, U., Reiter, G. (2023, May 25-29). Role-conflicts in communication practice in times of blurring boundaries between public relations, advertising and journalism. Paper presentation at the 73rd Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Toronto, Canada.

Kruschinski, S., Russmann, U., Haßler, J., Lilleker, D., Balaban, D. C., Baranowski, P., Ceron, A., Fenoll, V., Jackson, D. (2023, May 25-29). Divisive, negative, and populist digital advertising?! Comparing populist and mainstream parties’ communication strategies in Facebook campaign messages in 10 European countries. Presentation at the 73rd Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Toronto, Canada.

Klinger, U., Russmann, U., & KocMichalska, K. (2023, May 24). Personal, private, emotional? How political parties use personalization strategies on Facebook in the 2014 and 2019 EP election campaigns. Paper presentation at the Preconference “Comparative Digital Political Communication: Comparisons across Countries, Platforms, and Time” at the 73rd Annual Conference of the International Communication Association (ICA),Toronto, Canada.

Bene, M., Magin, M., Haßler, J., Rußmann, U., Lilleker, D., Kruschinski, S., Jackson, D., Fenoll, V., Farkas, X., Baranowski, P., & Balaban, D. (2022, November 2-5). Populism in context. A cross-country investigation of the Facebook usage of populist appeals during the 2019 European Parliament elections. Paper presentation at the Annual Conference of the Association of Internet Researchers (AoIR), Dublin, Irland.

Russmann, U., Lilleker, D., Bene, M., Farkas, X., Haßler, J., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Magin, M. & Veneti, A. (2022, October 19-22). Liking, sharing or commenting – how different imagery evoke different audience responses on Facebook during elections. Presentation at the 9th European Communication Conference (ECREA), Aarhus, Denmark.

Russmann, U., Reiter, G., Einwiller, S., Seiffert-Brockmann, J. & Stürmer, L. (2022, October 19-22). Journalism in times of blurring boundaries between journalism, PR and marketing. Presentation at the 9th European Communication Conference (ECREA), Aarhus, Denmark.

Seiffert-Brockmann, J., Russmann, U., Einwiller, S., Reiter, G., Stürmer, L. & Kresser, S. (2022, October 19-22). Blurring boundaries between PR, advertising and journalism: Ethical challenges for PR practitioners and possible solutions. Presentation at the 9th European Communication Conference (ECREA), Aarhus, Denmark.

Klinger, U., Koc-Michalska, K., & Russmann, U. (2022, May 26-30). Are aggressive campaigns more successful? Negative campaigning, negative emotions, dramatization and populism in the EP election campaigns 2014-2019. Paper presentation at the 72th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Paris, France.

Bene, M., Magin, M., Haßler, J., Russmann, U., Lilleker, D., Kruschinski, S., Jackson, D., Fenoll, V., Farkas, X., Baranowski, P., & Balaban, D. (2022, May 26-30). Populism in context. A cross-country investigation of the Facebook usage of populist appeals during the 2019 European Parliament elections. Paper presentation at the 72th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Paris, France.

Russmann, U., Klinger, K., & Koc-Michalska, K. (2022, May 8-11). Are aggressive campaigns more successful? Negative Campaigning, Negative Emotions, Dramatization and Populism in the EP Election Campaigns 2014-2019. Presentation at the Digital Campaigning in Dissonant Public Spheres conference, Villa Collina, Cadenabbia, Italy.

Russmann, U. &, Hess, A. (2021, September 6-9). Online hate speech and its management in Austrian news media – perspectives of the online community management. Presentation at the 8th European Communication Conference (ECREA), virtual.

Baranowski, P., Kruschinski, S., & Russmann, U. (2021, September 6-9). Putting lipstick on a pig? Going negative in the 2019 European Election Campaign. Presentation at the 8th European Communication Conference (ECREA), virtual.

Russmann, U., Farkas, X., Baranowski, P., Bene, M., Jackson, D. & Veneti, A. (2021, September 6-9). Visual elements of the 2019 EP campaign on party Facebook: a twelve-country comparative analysis. Presentation at the 8th European Communication Conference (ECREA), virtual.

Russmann, U. (2021, July 10-15). Populist Communication in the 2019 EP election in Austria on Facebook: Only a phenomenon of the right-wing Freedom Party of Austria (FPÖ)? Paper presented at the 26th World Congress of Political Science of the International Political Science Association (IPSA), virtual.

Klinger, U., Koc-Michalska, K., & Russmann, U. (2021, July 10-15). Populism on Facebook: An Analysis of Party Communication in the 2014 and 2019 EU Elections. Paper presented at the 26th World Congress of Political Science of the International Political Science Association (IPSA), virtual.

Lilleker, D., Haßler, J., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., Jackson, D., Kruschinski, S. Larsson, A. O., Magin, M., Maurer, P., Russmann, U., Schlosser, K. & Veneti, A. (2021, July 10-15). Populist election campaigning: assessing the spread and impact across 11 EU nations. Paper presented at the 26th World Congress of Political Science of the International Political Science Association (IPSA), virtual.

Hayek, L., Mayrl, M., & Russmann, U. (2021, May 27-31). Women politicians in Austria: Still not breaking the media ceiling. Paper presentation at the 71th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), virtual.

Kruschinski, S., Baranowski, P., Russmann, U., Hassler, J., Magin, M., Bene, M., Ceron, A., Lilleker, D., & Jackson, D. (2021, May 27-31). Patterns of Negative Campaigning during the 2019 European Election: Political Parties’ Facebook Posts and Users’ Sharing Behavior across Twelve Countries. Paper presentation at the 71th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), virtual.

Wurst, A.-K., Schlosser, K., Haßler, J., Kruschinski, S., Rußmann, U., Magin, M. & Fenoll, V. (2021, April 7-9). “I have a clear mandate from my political family”. A cross-national quantitative content analysis of Facebook posts of European and national parties in the 2019 European election campaigns. Three-Country Conference on Communication Science “#Communication #(R)evolution. Changing Communication in a Digital Society”, virtual.

Haßler, J., Wurst, A.-K., Schlosser, K., Magin, M., Bene, M., Rußmann, U. & Fenoll, V. (2021, March 26-27). The same tool for different tasks? Facebook campaign strategies during the 2019 European Parliament election campaign. Presentation at the ECREA Political Communication Conference 2021 “Communicating crisis: Political communication in the age of uncertainty”, virtual.

Magin, M., Bene, M., Haßler, J., Lilleker, D., Kruschinski, S., Baranowski, P., Russmann, U., Farkas, X., Jackson, D. & Fenoll, V. (2021, March 26-27). Populism in context. A cross-country investigation of the Facebook usage of populist appeals during the 2019 EP elections. Presentation at the ECREA Political Communication Conference 2021 “Communicating crisis: Political communication in the age of uncertainty”, virtual.

Russmann, U., Magin, M., Haßler, J., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Farkas, X., Fenoll, V., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Lilleker, D., Maurer, P., Schlosser, K., Veneti, A., & Wurst, A.-K. (2021, January 14-15). “Populists” communication on Facebook during the 2019 EP Election. Presentation at the Protagoras symposium on “Eclectic populism“, virtual.

Russmann, U., Baranowski, P., Kruschinski, S., Ceron, A., Jackson, D., Lilleker, D., Magin, M., & Marton, B. (2020, August 26-28). European Patterns of Negative Campaigning? Going Negative in the 2019 European Election Campaign. Paper presentation at the 14th ECPR General Conference, Innsbruck, Austria.

Kruschinski, S., Haßler, J., Bene, M, Baranowski, P., Ceron, A., Fenoll, V., Jackson, D., Larsson, A. O., Lilleker, D., Magin, M., Maurer, P., Russmann, U., Schlosser, K., Veneti, A., & Wurst, A.-K. (2020, January 30-31). Really a European Populist Zeitgeist? How populists used Facebook posts and ads for campaigning across 11 countries in the European Election Campaign 2019. Presentation at the Workshop on “European Elections 2019”, Amsterdam Centre for European Studies (ACES), Amsterdam, Netherlands.

Magin, M., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., Haßler, J., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Lilleker, D., Maurer, P., Russmann, U., & Schlosser, K. (2019, December 12-13). How political parties tried to produce participation in the European Election Campaign 2019 – a comparative content analysis of parties’ Facebook campaigns in 11 countries. Presentation at the Workshop on “The Production of Participation in the Digital World”, Trondheim, Norway.

Haßler, J., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Lilleker, D., Magin, M., Maurer, P., Russmann, U., & Schlosser, K. (2019, November 20-22). Campaigning for Strasbourg (CamforS) – a Cross-National Comparison of Campaign Mobilization in Social Media. Presentation at the Congress on European Elections 2019: Populism & Euroscepticism, Valencia, Spain.

Russmann, U., & Hess, A. (2019, October 3-5). News consumption and young people’s trust in online and social media. Paper presentation at the Annual Conference of the Association of Internet Researchers (AoIR), Brisbane, Australia.

Russmann, U., & Hess, A. (2019, September 30 - October 1). Austrian young adults trust in media - challenges. Lightning talk at the 4th Annual Young, Creative Connected (YCC) Symposium, Brisbane, Australia.

Russmann, U. (2019, September 12-13). The shift from a Volkspartei to a movement: Empirical perspectives on the strategic repositioning and image rebuilding of the Austrian People’s Party. Presentation at the ECREA PolComm Conference “Transforming Communication – Old and New Borders”, Poznan, Poland.

Russmann, U. (2019, September 12-13). Social media as strategic campaign tool: Austrian political parties’ use of social media over time. Presentation at the ECREA PolComm Conference “Transforming Communication – Old and New Borders”, Poznan, Poland.

Russmann, U., Svensson, J., & Larsson, A. (2019, May 24-29). Portraying Politics – Instagram use in Scandinavian election campaigns. Paper presentation at the 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Washington D.C., USA.

Hayek, L., & Russmann, U. (2019, May 24-29). Almost invisible: Female politicians increasing underrepresentation in campaign coverage in Austria over time. Paper presentation at the 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Washington D.C., USA.

Pezenka, I., Winkler, P., & Rußmann, U. (2019, April 24-25). Eine explorative Analyse von Sales-Gesprächen basierend auf computergestützter Gesichtsausdrucksmessung [An explorative analysis of sales conversations based on computer-aided facial expression measurement]. Paper presented at the 13th Annual conference of the Association of Austrian Universities of Applied Sciences, Wiener Neustadt, Austria.

Winkler, P., Pezenka, I., & Rußmann, U. (2019, April 24-25). Markenmanagement in digitalen Netzwerken – Von Metaphern zum Modell [Brand Management in Digital Networks]. Poster presented at the 13th Annual conference of the Association of Austrian Universities of Applied Sciences, Wiener Neustadt, Austria.

Russmann, U. (2018, November 29-December 1). Wahlkampf auf Instagram und was bei Wählern ankommt und was nicht [Campaigns on Instagram and voters‘ perceptions]. Presentation at Annual Conference of the Visual Communication Division of the German Communication Association (DGPuK) 2018, Vienna, Austria.

Russmann, U. (2018, November 8-9). Productive, democratic validity claims? – Testing the role of Jürgen Habermas’ validity claims for the quality of public discourse. Presentation at The Deliberative Quality of Communication Conference 2018, Mannheim, Germany.

Hayek, L., & Russmann, U. (2018, October 31 - November 3). (How) Do we talk about women? Election coverage of female candidates in Austria. Presentation at the 7th European Communication Conference (ECREA), Lugano, Switzerland.

Russmann, U. (2018, September 27-29). Perceptions on Instagram: How stakeholders perceive postings on top candidates’ Instagram accounts. Paper presented at the Annual Congress of the European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Aarhus, Denmark.

Russmann, U., & Lane, A. (2018, September 27-29). Dialogue between theory and practice – challenges for future research agendas. Paper presented at the Annual Congress of the European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Aarhus, Denmark.

Russmann, U., & Lane, A. (2018, May 23-24). Mandating dialogue: a comparative international study. Presentation at the 3rd PRSC & the 11th PRAD Conference as a 2018 ICA preconference, Prague, Czech Republic.

Rußmann, U., Hametner, M., & Posch, E. (2018, May 9-11). Steuerfinanzierte Regierungskommunikation und staatliche Öffentlichkeitsarbeit: Eine Analyse der Facebook-Seiten der österreichischen Bundesminister. Presentation at the 63th Annual Conference of the German Communication Association (DGPuK), Mannheim, Germany.

Russmann, U. (2018, March 26-28). Rebranding the Austrian People's Party: From a Volkspartei to a “movement”. Presentation at the Political Studies Association (PSA) 68th Annual International Conference, Cardiff, UK.

Winkler, P., & Russmann, U. (2018, February 1-2). Rethinking Political CSR as Agonistic Practice. Presentation at the ECREA Organisational and Strategic Communication Section Conference 2018, Malaga, Spain.

Russmann, U. (2017, October 12-14). Corporate Communication In The Age of Visual Social Media: Austria’s Top 500 Companies’ Use of Instagram. Paper presented at the Annual Congress of the European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), London, UK.

Pezenka, I., Russmann, U., & Winkler, P. (2017, October 12-14). Going Experiential In Public Relations Teaching: How To Enrich PR Classes With Biometric Research Tools. Paper presented at the Annual Congress of the European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), London, UK.

Russmann, U. (2017, September 7-8). Instagram and branding - the case of the Austrian chancellor Christian Kern. Presentation at the IPSA RC22 and RC10 Conference “Political Communication in Uncertain Times: Digital Technologies, Citizen Participation and Open Governance”, Pamplona, Spain.

Svensson, J., & Russmann, U. (2017, September 7-8). Broadcasting Achievements. Swedish Parties Social Media Posting Practices in-between Elections. Presentation at the IPSA RC22 and RC10 Conference “Political Communication in Uncertain Times: Digital Technologies, Citizen Participation and Open Governance”, Pamplona, Spain.

Russmann, U. (2017, May 25-29). Going Negative on Facebook. Paper presentation at the 67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Diego, USA.

Aktivitäten

seit 2024             Leitung des Instituts für Medien, Gesellschaft und Kommunikation an der LFUI

seit 2024             Mitglied des QV-Beirat der Fakultät für Soziale und Politische Wissenschaften der LFUI

seit 2024             Stellvertretende Leitung des Fakultätsrats der Fakultät für Soziale und Politische Wissenschaften der LFUI

seit 2023             Mitglied des Arbeitskreis für Gleichbehandlungsfragen der LFUI

seit 2022             Sprecherin des Innsbruck Doctoral College Politics, Power and Language

seit 2022             Vorsitzender der Curriculum-Kommission der Fakultät für Soziale und Politische Wissenschaften der LFUI

seit 2021             Mitglied im Österreichischen Ethik-Rat für Public Relations; seit 2023 Vorsitzende (https://www.prethikrat.at/)

2021 bis 2023    Mentorin im Mentoring Program for Young Scholars in Political Communication Research of the ECREA’s Political Communication Section

2020                    Mentorin im Mentoring Program of the Austrian Academy of Sciences (ÖAW)

2014 bis 2023    Jurymitglied Big Brother Awards Austria

2015 bis 2022    Young Science Ambassador (Young Science-Zentrum für die Zusammenarbeit von Wissenschaft und Schule; OeAD – Österreichischer Austauschdienst)

2016 bis 2018    Jurymitglied Digital Communication Awards hosted by the Quadriga University of Applied Sciences

2013 bis 2017    Jurymitglieder Gender/Diversity Scholarship der Frau in der Wirtschaft Wien der Wirtschaftskammer Wien

Peer-Review Tätigkeiten

Mitglied des Editorial Boards für die Fachzeitschriften: Media and Communication (seit 2017), MedienJournal (seit 2024)

Ad-Hoc Reviews für die Fachzeitschriften: Austrian Journal of Political Science (ÖZP); Communication Theory; Communication & Society; Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies Information; Electoral Studies; European Journal of Communication; Information, Communication & Society; International Journal of Communication; International Journal of Press/Politics; International Journal of Strategic Communication; Journalism and Mass Communication Quarterly; Journalism Studies; Journal of Computer-Mediated Communication; Journal of Contemporary European Studies; Journal of Information Technology & Politics; Journal of Political Marketing; Journal of Visual Political Communication; Media and Communication; Medien & Kommunikationswissenschaft (M&K); Medijske studije (Media Studies); New Media & Society; Policy & Internet; Political Communication; Public Relations Review; Social Science Computer Review; Social Media & Society; Studies in Communication and Media und die Konferenzen Association of Internet Research (AoIR); Conference for E-Democracy and Open Government (CeDEM); Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK); European Communication Research and Education Association (ECREA); European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA); Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen (FFH); International Communication Association (ICA)

Reviewer service for Grants: European Research Council, Netherlands Council for the Social Sciences (NOW), Research Foundation – Flanders (FWO), Swiss National Science Foundation (SNF)

Organisation von Tagungen und Workshops

2025      ECREA Political Communication Section Interim Conference (together with Lore Hayek), 04-05 September 2025, Innsbruck, Austria.

2025      Annual conference 2025 of the divisons groups “Kommunikation und Politik” (DGPuK), “AK Politik und Kommunikation” (DVPW) und “Politische Kommunikation” (SGKM) (together with Viorela Dan), 26-28 February 2025, Innsbruck, Austria.

2022      Preconference “Digital Election Campaigning Worldwide (DigiWorld)” at the 9th European Communication Conference (ECREA) (together with Yossi David), 19 October 2022, Aarhus, Denmark

2022      Protagoras symposium 2022 “Polls as a means of political legitimation” (together with N. Baygert, B. Buidin, E. Durin, E. Le Moing-Maas, L. Nicolas, G. Reiter), 9-10 June 2022, Brussels, Belgium, https://www.protagoras.be/en/call-for-proposal-protagoras-symposium-2022/

2022      Conference “Digital campaigning in dissonant public spheres“ (together with Ulrike Klinger and Andrea Römmele), 8-11 May 2022, Cadenabbia, Italy, https://www.europeannewschool.eu/digital-campaigning

2021      Protagoras symposium 2020 “Europe facing populists in power: communication strategies and practices” (together with N. Baygert, B. Buidin, E. Durin, E. Le Moing-Maas, L. Nicolas), 14-15 January 2021, Brussels, Belgium

2021      Conference “Zukunft verantwortungsvoll gestalten” – 14. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen 2020 [Annual Conference of Austria’s Universities of Applied Sciences], Program Chair (and Co-Organizer together with B. Witzeling and W. Vrzal), 7-8 April 2021, Vienna, Austria

2018      Panel discussion „Verschwimmende Grenzen zwischen Journalismus, PR, Marketing & Werbung“ [Blurring boundaries between journalism, PR, marketing & advertising] with Eva Weissenberger (Journalist), Ingrid Gogl (ÖBB), Doris Christina Steiner (Ketchum Publico), Christian Taucher (KOOP Live Marketing) and Reinhold Gmeinbauer (Alba Communications), 14 November 2018, Vienna, Austria

2017      Preconference workshop “Analysing Visual Social Media” at the Annual Conference of the Association of Internet Researchers (AoIR) (together with Maria Schreiber, Petra Bernhard and Farida Vis), 18-21 October 2017, Tartu, Estonia

2016      Fishbowl session “Instagram – the return of visual communication and its methodological challenges” at the Annual Conference of the Association of Internet Researchers (AoIR) (together with J. Svensson), 5-8 October 2016, Berlin, Germany

2015      Preconference “Discussion, Dialogue, Discourse: Meanings and Methods” at the 65th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Public Relations Division (together with Anne B. Lane), 21 May 2015, San Juan, Puerto Rico, USA

2015      Conference „Verschwimmende Grenzen zwischen Journalismus, Public Relations, Marketing und Werbung“ [Blurring boundaries between journalism, PR, marketing & advertising] (together with Nic Gonser), 19-20 March 2015, Vienna, Austria

2014      International Summer School on ICT for Democratic Development (together with J. Svensson, V. Kumar, U. Klinger, J. Schossböck and C. Wamala), 9-15 March 2014, New Delhi, India

2011      Medientag 2011 des interfakultären Forums Innsbruck Media Studies „Grenzenlose Enthüllung? – Medien zwischen Öffnung und Schließung“ (together with Andreas Beinstein and Theo Hug), 29 November 2011, Innsbruck, Austria

2011      Panel „Wahlkampföffentlichkeit(en) im Umbruch? Neue Strukturen, Inszenierungen und (Ver-)Wandlungen“ at the Dreiländerkongress „Neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit“ der Deutschen (DGS), Österreichischen (ÖGS) und Schweizerischen (SGS) Gesellschaften für Soziologie (together with Jens Tenscher), 29 September – 1 October 2011, Innsbruck, Austria

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