Ass.-Prof.in Dr.in Viorela Dan

Person

Leopold-Franzens-Universität Innsbruck
Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation
Grauer Bär, Universitätsstraße 5-7, A-6020 Innsbruck

Büro 1S16, 1. Stock

+43-512-507/73610

viorela.dan@uibk.ac.at

ORCD IDGoogleScholarResearchGate

Viorela Dan ist seit März 2023 Assistenzprofessorin für Mediendynamik und gesellschaftlichen Wandel am Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation der Universität Innsbruck. Zuvor war sie Akademische Rätin am Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschungder Ludwig-Maximilians-Universität München (Okt. 2017 – Feb. 2023). Viorela Dan war von 2011 bis 2017 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Freien Universität Berlin. Ebendort wurde sie mit einer Arbeit zum Thema „Integrative framing analysis: Framing health through words and visuals“ promoviert (Routledge, 2018). Zahlreiche Forschungsaufenthalte führten sie ins Ausland, u.a. an die Media School der Indiana University (2018),an die School of Journalism der University of Texas at Austin (2012, 2013) und an die BI Norwegian School of Management (2009-2010). Sie nahm an kürzeren Austauschprogrammen für Forschungs- und Lehrzwecke mit vielen anderen Universitäten teil, etwa mit der Universität Wien, der University of Missouri, der Central Michigan University und der Université Paris-Est Créteil.

Viorela Dan forscht in den Bereichen strategische Kommunikation, politische Kommunikation, Journalismus und Gesundheitskommunikation. In all diesen Bereichen beschäftigt sie sich mit konkreten Medieninnovationen und der Frage danach, wie sie vom gesellschaftlichen Wandel ermöglicht wurden bzw. diesen vorantreiben. Aktuelle Forschungsprojekte nehmen etwa Deepfakes, Fehlinformationen und Fact-Checking in den Blick. Ihre Arbeiten sind in führenden Fachzeitschriften erscheinen, z.B. in International Journal of Press/Politics (IJPP), Journalism & Mass Communication Quarterly (JMCQ), Science Communication, Health Communication, Journalism Studies und Health, Risk & Society.

Schwerpunkte
  • Politische Kommunikation
  • Journalismus
  • Strategische Kommunikation
  • Visuelle Kommunikation
  • Wirkungsforschung
Forschungsprojekte
  • 2021 LMU Excellent | LMU München „Fake Videos in the Digital Era“ (49.480 EUR)
  • 2021 Center for Advanced Studies (CASLMU) “The effects of deepfakes on politics and society” (16.500 EUR)
  • 2019–2021 Central Michigan University “Framing and journalistic roles in Chinese news” (4.000 EUR)
  • 2019–2020 AEJMC Emerging Scholar Grant “Verbal-Visual Mismatch: The disclosure section of televised direct-to-consumer advertising and its effects on consumers” (3.000 EUR)
  • 2017–2019 Strategic Partnership Initiative (Center for International Cooperation) „Informed Citizenship: How does the interaction of news images and words shape our understanding of social problems?” (17.000 EUR)
  • 2016–2017 Förderlinie zur Verstärkung überinstitutioneller Forschung “Pharmaunternehmen: Werbung und Proteste” (10.000 EUR)
Forschungsaufenthalte

  • Media School, Indiana University, Bloomington, IN, USA (Sept. 2018)
  • School of Journalism, University of Texas at Austin, Austin, TX, USA (Juli–Okt. 2012, Aug.–Sept. 2013)
  • Department of Communication, BI Norwegian School of Management, Oslo, Norwegen (Okt. 2009–Juni 2010)

Auszeichnungen
  • 2022 Top Faculty Paper Award (4. Platz) für “The Effects of Dog-Whistle Politics" (AEJMC)
  • 2022 Drei Auszeichnungen für Exzellente Lehre  (LMU München)
  • 2021 Junior Researcher in Residence am Center for Advanced Studies (CASLMU)
  • 2021 Top Faculty Paper Award (2. Platz) für “Frames and Journalistic Roles in Chinese Reporting on HIV"(AEJMC)
  • 2020 LMUexcellent (LMU München)
  • 2020 Emerging Scholar Grant (AEJMC)
  •  2018 ComSHER Article of the Year Award (2. Platz) für A systematic review of frames in news reporting of health risks
  • 2013 Promising Professor Award (AEJMC)
  • 2012 Highly Commended Award (Emerald Literati Network)

Monografien und Herausgeberschaften

Dan, V., Rußmann, U., Schulz, A., & Müller, P. (2026, in Vorbereitung). Communication in election campaigns: Staggering changes or same old, same old? Special Issue in Media and Communication.

Dan, V. [VD1] (2018). Integrative framing analysis. Framing health through words and visuals. 
Routledge.

Artikel in Fachzeitschriften

Dan, V., & Coleman, R. (2024). ‘I’ll change my beliefs when I see it’: Video fact checks outperform text fact checks in correcting misperceptions among those holding false or uncertain pre-existing beliefs. Communication Research.

Dan, V., & Arendt, F. (2024). Visuals as identity markers in political communication on social media: Evidence for effects of visual cues in liberals, but not in conservatives. Mass Communication and Society. https://doi.org/10.1080/15205436.2024.2333404

Dan, V., & Mahlmeister, S. (2023). The boon and bane of covert advertising. Consumer perceptions of pharmaceutical companies’ disease-awareness websites. European Journal of Health Communication, 4(3), 93-113. https://doi.org/10.47368/ejhc.2023.306

Dan, V. (2022). No change without some continuity: Evergreen health myths resurfacing during the COVID-19 pandemic and associated journalistic corrections. Studies in Communication Sciences (SComS), 22(1), 185–203. https://doi.org/10.24434/ j.scoms.2022.01.3067

Dan, V., & Dimitrova, D. V. (2022). Visuals’ function in health risk reporting: Juxtaposing the academic conceptualisations with journalistic perceptions. Health, Risk & Society, 24(7-8), 354-385. https://doi.org/10.1080/13698575.2022.2133899

Ren, C., & Dan, V. (2022). Frames and journalistic roles in Chinese reporting on HIV: Insights from a content analysis and qualitative interviews focused on verbal and visual modalities. Journalism Studies, 23(11), 1327-1349. https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2084145

Dan, V. (2021). Von Fehlinformationen lernen. Ein unkonventioneller Vorschlag zur Konzeption von Richtigstellungen [Learning from misinformation. Fresh suggestions for correcting false and misleading claims]. Publizistik, 66(2), 277–294. https://doi.org/10.1007/s11616-021-00667-y

Dan, V., & Arendt, F. (2021). Visual cues to the hidden agenda: Investigating the effects of ideology-related visual subtle backdrop cues in political communication. The International Journal of Press/Politics, 26(1), 22-45. https://doi.org/10.1177/194016 1220936593

Dan, V., & Brosius, H.-B. (2021). The onset of habituation effects: Predicting fluctuations in news use during the COVID-19 pandemic by disease occurrence. European Journal of Health Communication, 2(3), 44-61. https://doi.org/10.47368/ejhc.2021.303

Dan, V., & Dixon, G. N. (2021). Fighting the infodemic on two fronts: Reducing false beliefs without increasing polarization. Science Communication, 43(5), 674–682. https://doi.org/10.1177/10755470211020411

Dan, V., Paris, B., Donovan, J., Hameleers, M., Roozenbeek, J., van der Linden, S., & von Sikorski, C. (2021). Visual mis- and disinformation, social media, and democracy. Journalism & Mass Communication Quarterly, 98(3), 641-664. https://doi.org/ 10.1177/ 10776990211035395

Dan, V., & Pauer, C. (2021). Empowered, handmaid, or rejector? The framing of low libido in women according to scholarly investigations of public communication. Health Communication. https://doi.org/10.1080/10410236.2021.1971356

Dan, V., & Rauter, D. (2021). Explanatory reporting in video format: Contrasting perceptions to those of conventional news. Journalism Practice, 15(7). https://doi.org/10.1080/ 17512786.2021.1966644

Dan, V., & Ren, C. (2021). Understanding variations in the framing of people living with HIV: A mixed-methods study of photos in Chinese news. Journalism & Mass Communication Quarterly, 98(1), 200-220. https://doi.org/10.1177/10776990 20984762

Dan, V., Grabe, M. E., & Hale, B. J. (2020). Testing three measures of verbal-visual frame interplay in German news coverage of refugees and asylum seekers. International Journal of Communication, 14, 3843-3865.

Dan, V. (2018). Pharma-Außendienst. Eine Einführung in Detailing und das Aufgabenspektrum von Pharmavertreter/innen [Detailing. An introduction to the responsibilities of pharmaceutical representatives.]. Medien Journal, 42(2), 87-101. https://doi.org/10.24989/medienjournal.v42i2.1718

Dan, V., & Raupp, J. (2018). A systematic review of frames in news reporting of health risks: Characteristics, construct consistency vs. name diversity, and the relationship of frames to framing functions. Health, Risk & Society, 20(5-6), 203-226. https://doi.org/10.1080/13698575.2018.1522422

Dan, V., Osterheider, A., & Raupp, J. (2018). The diffusion of innovations in agricultural circles: An explorative study on alternative antimicrobial agents. Science Communication, 41(1), 3-37. https://doi.org/10.1177/1075547018819159

Dan, V., & Iorgoveanu, A. (2013). Still on the beaten path: How gender impacted the coverage of male and female Romanian candidates for European office. International Journal of Press/Politics, 18(2), 208-233. https://doi.org/10.1177/19401612124 73508

Dan, V., & Ihlen, Ø. (2011). Framing expertise. A cross-cultural analysis of success in framing contests. Journal of Communication Management, 15(4), 368-388. https://doi.org/ 10.1108/13632541111183352

Beiträge zu Sammelbänden und Enzyklopädien

Engelmann, I., & Dan, V. (angenommen). Gatekeeping und Framing in der journalistischen Nachrichtenselektion und -konstruktion. In A. Sehl & T. Hanitzsch (Eds.), Hanbuch Journalismusforschung.

Dan, V. (2022). Multimodalität im Journalismus [Multimodality in journalism]. In M. Löffelholz & L. Rothenberger (Eds.), Handbuch Journalismustheorien [Handbook of journalism theories] (pp. 1-10). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32153-6_37-1

Dan, V. (2022). Pharmaceutical advertising. In E. Ho, C. Bylund, J. van Weert, I. Basnyat, N. Bol, & M. Dean (Eds.), The International Encyclopedia of Health Communication. Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119678816.iehc0580

Dan, V. (2022). Pharmaceutical lobbying. In E. Ho, C. Bylund, J. van Weert, I. Basnyat, N. Bol, & M. Dean (Eds.), The International Encyclopedia of Health Communication. Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119678816.iehc0581

Brosius, H.-B., & Dan, V. (2020). Framing im Nachrichten-Journalismus [News framing]. In T. Köhler (Ed.), Fake News, Framing, Fact-Checking (pp. 265-282). transcript.

Dan, V., Ihlen, Ø., & Raknes, K. (2019). Political public relations and strategic framing. Underlying mechanisms, success factors, and impact. In J. Strömbäck & S. Kiousis (Eds.), Political Public Relations. Concepts, Principles, and Applications (2nd ed., pp. 146-167). Routledge.

Dan, V. (2019). Audiences in the dark: Deception in pharmaceutical advertising through verbal-visual mismatches. In T. Docan-Morgan (Hrsg.), The Palgrave Handbook of Deceptive Communication. Palgrave Macmillan.

Dan, V. (2019). Pharmakommunikation [The communication of pharmaceutical companies]. In C. Rossmann & M. R. Hastall (Hrsg.), Handbuch der Gesundheitskommunikation [Handbook of health communication]. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10948-6_9-1

Dan, V. (2018). Integrative framing analysis of television news. A methodological approach for the framing analysis of words and visuals. In P. D'Angelo (Hrsg.), Doing News Framing Analysis (S. 191-220). Routledge.

Dan, V. (2018). Informationen über Gesundheitsrisiken: Vor- und Nachteile verbaler, numerischer und visueller Darstellungsformen sowie von Mischformen [Information about health risks: Advantages and disadvantages of verbal, numerical and visual forms of representation as well as of mixed forms]. In P. Stehr, D. Heinemeier, & C. Rossmann (Eds.), Evidenzbasierte | evidenzinformierte Gesundheitskommunikation (pp. 127-141). Nomos.

Dan, V. (2018). Empirical and non-empirical methods. In J. Matthes, R. Potter, & C. S. Davis (Eds.), Wiley International Encyclopedia of Communication Research Methods (pp. 623-625). Hoboken, NJ: Wiley.

Dan, V. (2017). Formen der Wissensgenerierung. Transdisziplinarität im Vergleich zu Mono-, Multi- und  Interdisziplinarität [Forms of knowledge generation. Transdisciplinarity compared to mono-, multi- and interdisciplinarity]. In C. Lampert & M. Grimm (Eds.), Gesundheitskommunikation als transdisziplinäres Forschungsfeld (pp. 23-33). Nomos.

Dan, V. (2015). Patientengerichtete Werbung für verschreibungspflichtige Medikamente (DTCA) - Überblick und Forschungslücken [Direct-to-consumer Advertising for Pharmaceutical Products (DTCA) - a literature review and directions for future research]. In M. Schäfer, O. Quiring, C. Rossmann, M. Hastall, & E. Baumann (Eds.), Gesundheitskommunikation im gesellschaftlichen Wandel: Chancen und Herausforderungen (pp. 63-73). Nomos.

Raupp, J., & Dan, V. (2013). Wirkungsforschung in der strategischen Organisationskommunikation. In W. Schweiger & A. Fahr (Eds.), Handbuch Medienwirkungsforschung (pp. 353-367). VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-18967-3_18

 [VD1]Können wir überall so einen Einzug machen? Ich finde es so leichter zu folgen. Und den jeweiligen Namen fett markieren?

sg.), FACTS: Attention, Interest, Desire, InterAction? (S. 9–24). Böhlau.

Eingeladene Vorträge

Dan. V. (2024). Wahlkampf in Zeiten von KI: Deepfakes vs. Faktenchecks. Eingeladener Vortrag in der Vortragsreihe “Mediale Meinungsbildung und Manipulation im Superwahljahr 2024”, organisiert vom Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation. 22. November 2024. Innsbruck, Österreich.

Dan. V. (2024). Understanding the effects of AI-generated deepfakes. Eingeladener Vortrag in der Vortragsreihe “Impact of Generative Artificial Intelligence”, organisiert vom Digital Science Center der Universität Innsbruck. 11. Dezember 2024. Innsbruck, Österreich.

Dan, V., Piater, J., Rabitsch, A. (2023). Teilnahme am Panel “Künstliche Intelligenz – Fluch oder Segen?” im Rahmen des Mediengipfels Lech. Lech, Österreich.

Dan, V., Fasching-Kapfenberger, W., Fleisch, K., Schmid, V., Woltran, S. (2024). Teilnahme am Panel “Künstliche Intelligenz und Gesellschaft” im Rahmen der Veranstaltung der Austria Presse Agentur (APA) namens „The Future of Fact Checking”. 23. Mai 2024. https://apa.at/blog/the-future-of-fact-checking-nachlese/

Dan, V. (2024). US-Wahlkampf in Zeiten von KI: Deepfakes vs. Faktenchecks. Eingeladener Vortrag in der Vortragsreihe zu den US-Wahlen 2024 namens “US Politics Uncovered. Wohin steuern die USA?” organisiert vom Institut für Politikwissenschaft der Universität Innsbruck in Kooperation mit dem Institut für Zeitgeschichte der Universität Innsbruck und mit Unterstützung durch den Forschungsschwerpunkt EPoS „Economy, Politics & Society“ an der Universität Innsbruck. 21. November 2024. Innsbruck, Österreich.

Dan, V. (2024). Media change from a visual perspective. Eingeladener Vortrag am Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung der LMU München. 17. Januar 2024. München, Deutschland. 

Dan, V. (2023). Journalists’ use and perception of visuals over time. Eingeladener Vortrag am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Universität Wien. Wien, Österreich.

Brennen, S., Dan, V., Powell, T., & Trilling, D. (2021). Teilnahme am Panel “Visual Politics and the Global Pandemic” im Rahmen des Symposiums des International Journal of Press/Politics zum Thema Visual Politics. https://tinyurl.com/y272cezd

Dan, V. (2019). Modality interplay in political communication. Eingeladener Vortrag an der Texas Tech University. Lubbock, TX, USA.

Dan, V. (2017). An introduction to integrative framing analysis Eingeladener Vortrag an der Indiana University. Bloomington, IN, USA. 

Dan, V. (2016). Die Bedeutung von Forschungskooperationen mit anderen Disziplinen und außerwissenschaftlichen Akteuren aus Sicht der Kommunikationswissenschaft. Endnote auf der Jahrestagung der Fachgruppe Gesundheitskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). Hamburg, Deutschland.

Dan, V. (2016). Analyzing multimodal health framing. Eingeladener Vortrag an der University of Missouri at St. Louis. St. Louis, MO, USA.

Dan, V. (2014). Zeitmanagement. Wie soll ich das alles unter einen Hut bekommen? Eingeladener Vortrag auf dem 2. Nachwuchstag der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). Berlin, Deutschland.

Dan, V. (2014). Werbung für verschreibungspflichtige Medikamente (DTCA) –  Ein Forschungsüberblick. Eingeladener Vortrag am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Universität Wien. Wien, Österreich.

Dan, V. (2013). My approach to teaching. Eingeladener Vortrag anlässlich der Auszeichnung mit dem Promising Professor Award durch die Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC). Washington, DC, USA.

Vorträge auf Tagungen

Dan, V. (2024, August). A systematic review of experimental research on visual framing and multimodal framing annual meeting of the  Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC) Philadelphia, PA.

Dan, V., & Coleman, R. (2023, August). Seeing an unlikely truth: Do video fact checks and “unlikely sources” facilitate belief correction? Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Washington, DC.*

Dan, V. (2023, May). Outsiders on center stage. The potential of visuals and beats to explain the ideals-practice gap. Paper presented at the 73rd annual meeting of the International Communication Association (ICA), Toronto, Canada.*

Dan, V. (2022, September). Fact-Checking in Germany. An interview study on audience perceptions, role perceptions, and the assessment of fact-checks’ effectiveness. Paper presented at the joint annual meeting of the Journalism Division of the DGPuK and the Political Communication Divisions of the DGPuK, SGKM, and DVPW, Trier, Germany.

Dan, V. (2022, September). Political scandals, fabricated evidence, and journalistic fact-checking. Paper presented at the Eighth International Conference of the International Journal of Press/Politics. Loughborough, England.

Dan, V., & Hartmann, T. (2022, August). Embracing technological progress vs. dreading it. A three-country study of journalistic suggestions on how to respond to deepfakes. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Detroit, MI.

Dan, V., & Arendt, F. (2022, August). The effects of dog-whistle politics. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Detroit, MI.

Dan, V., & Dimitrova, D. (2022, May). Visuals’ function in health risk reporting: Juxtaposing the academic conceptualization with journalistic perceptions. Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association (ICA), Paris, France.*

Dan, V., & Van Stee, S. (2022, May). Modality correspondence and visual complexity in prime-time direct-to consumer ads for prescription drugs. Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association (ICA), Paris, France.

Ren, C., & Dan, V. (2021). Frames and journalistic roles in Chinese reporting on HIV: Insights from a content analysis and qualitative interviews focused on the verbal and visual modalities. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC).*

Dan, V. (2021). Informationsstörungen entschlüsseln. Fehlinformationen zur Corona-Pandemie und journalistische Dementis [Deciphering information disorders. Misinformation about the coronavirus pandemic and journalistic corrections]. Paper presented at the Three-Country Conference of Communication Science of the DGPuK, ÖGK und SGKM.

Dan, V. (2021). Views of the virus: Representing and responding to a global pandemic. Response at the 71st annual conference of the International Communication Association (ICA).

Dan, V., & Rauter, D. (2021). Explanatory journalism in video format does make all flowers bloom: evidence from a qualitative study contrasting effects to those of conventional reporting. Paper presented at the 71st annual conference of the International Communication Association (ICA).*

Dan, V., & Stee, S. V. (2021). The prevalence of design features known to hinder the processing of drug risks and side-effects: A content analysis of tv ads for prescription drugs. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC).

Dan, V., & Arendt, F. (2020). The effects of subtle backdrop cues in political images. Paper presented at the 70th annual meeting of the International Communication Association (ICA).*

Dan, V., & Pauer, C. (2020). Framing waned desire. A systematic review of studies on the social construction of female sexual dysfunction and lifestyle drugs/devices. Paper presented at the 70th annual meeting of the International Communication Association (ICA).*

Dan, V., Grabe, M. E., Hale, B. J., Raupp, J. (2019, Mai). Verbal-visual match: Introducing a new measure of audiovisual frame congruence. Paper presented at the 69th annual meeting of the International Communication Association, Washington, DC.*

Dan, V. (2018, May). Framing in audiovisual news. Paper presented at the 68th annual meeting of the International Communication Association "Voices", 24.-28. Mai 2018, Prague, Czech Republic.*

Dan, V. (2017, November). Evidenzinformierte Darstellung von Informationen über gesundheitliche Risiken: Eine Gegenüberstellung von Vor- und Nachteilen verbaler, numerischer und visueller Darstellungsformen. Paper presented at the second annual meeting of the der DGPuK-Division for Health Communication, Erfurt.*

Dan, V. (2017, November). Die Kommunikation von Pharmaunternehmen mit medizinischem Personal. Zur Schwierigkeit der Grenzziehung zwischen Werbung und PR. Paper presented at the joint conference of the DGPuK-Divisions PR/Organisational Communication und Advertising, Vienna, Austria.*

Dan, V., Hofer, L., & Lück, J. (2017, September). Methodische Herausforderungen für Framing-Analysen visueller und verbaler Inhalte in multimodalen Arrangements. Paper presented at the Pre-Conference „Grenzen und Perspektiven der Methodenentwicklung in der Kommunikationswissenschaft“ to the DGPuK-Division Methodology in Communication, Mainz, Germany.

Dan, V. (2017d). Differences in health framing. An investigation into the role of target audiences’ characteristics and the PSA type. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Chicago, IL.* 

Dan, V., Osterheider, A., & Raupp, J. (2017). The Role of Communication in Dealing with Antimicrobial Resistance (AMR). Paper presented at the ICA Pre-Conference Strategic Environmental Communication and Exploration of Research in Crisis, Risk and Disaster, San Diego, CA.* 

Dan, V. (2017c). To Allow, or to Prohibit? That is the question. User Comments and Health Campaigns. Paper presented at the 67th annual meeting of the International Communication Association (ICA), San Diego, CA.* 

Dan, V. (2017b). Frame-Building in Health Communication. Differences in News Framing among the News/Photo Sources Used and between News Frames and Advocacy Frames. Paper presented at the 67th annual meeting of the International Communication Association (ICA), San Diego, CA.* 

Dan, V. (2017a). In Search of an Anchor Post for Framing. Paper presented at the Revitalizing Concepts in Mass Communications Conference, Brussels, Belgium.*

Dan, V. (2016b). The state of research on health issues. An analysis of scientific research in communication studies with regard to transdisciplinarity [Die Lage der Forschung über Gesundheitsthemen. Eine Analyse kommunikationswissenschaftlicher Forschung im Hinblick auf Transdisziplinarität, in German]. Paper prepared for the annual conference of the Health Communication Division of the German Communication Association, Hamburg, Germany.

Dan, V., & Raupp, J. (2016a). On the Ever-growing Number of Frames in Health Communication Research: A Coping Strategy. Poster presented at the annual conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Minneapolis, MN. *

Dan, V. (2014). Direct-to-consumer Advertising for Pharmaceutical Products (DTCA) - a literature review [Patientengerichtete Werbung für verschreibungspflichtige Medikamente (DTCA) - Überblick und Forschungslücken, in German]. Paper presented at the annual meeting of the Health Communication Interest Group of the German Communication Association, Mainz, Germany. 

Dan, V., & Coleman, R. (2014). Coming down from the ivory tower: Visual frames of HIV/AIDS in the academic literature and broader society. Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Seattle, WA. *

Dan, V., & Coleman, R. (2013). HIV/AIDS and recurrent frames as patterns of information in meaning-making: A systematic review of empirical studies. Paper presented at the annual conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Washington, DC. *

Dan, V., & Raupp, J. (2013). The role of framing in the verbal and visual reporting of health risks. An overview of previously identified frames and an empirical assessment of their occurrence. Paper presented at the annual conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Washington, DC. *

Dan, V., & Busert, L. (2013). People like you and me: how social marketing informed by visual communication research can change the views on HIV-positive people. Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, London, UK. Panel: Best Student Papers Public Relations Division 2013. *

Dan, V., & Raupp, J. (2012). Media framing of a health crisis. On the verbal-visual redundancy in the media coverage of the E.coli outbreak in Germany. Poster Presentation at the 4th European Communication Conference, Istanbul, Turkey.

Dan, V., & Ihlen, Ø. (2011). Towards the Empirical Assessment of Complex Frames: A Method for Combining Analysis of Verbal and Visual Elements. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association in Boston, USA, 26-30.05.2011. *

Dan, V., & Ihlen, Ø. (2010). Framing expertise. A Cross-Cultural Analysis of Success in Framing Contests. Vortrag auf der Jahrestagung der European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Jyväskylä, Finnland, 23-24.09.2010. *

Dan, V., & Ihlen, Ø. (2010). Integrative Textual and Visual Framing Analysis in the Context of Globalisation. Vortrag auf der Jahrestagung der European Communication Research and Education Association (ECREA), Hamburg, 12-15.10.2010

Aktivitäten

seit 2024            Reviewerin für das International Fact-Checking Network (IFCN)  • Beurteilung der Einhaltung des IFCN-Prinzipienkodex (IFCN) durch Faktencheck-Initiativen

seit 2024            Mitglied des Forschungsschwerpunkts EPoS „Economy, Politics & Society“ an der Universität Innsbruck

seit 2023            Studienbeauftragte des Studiengangs „Media, Society & Communication“ am Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation an der Universität Innsbruck

seit 2023            Engagement Editor der Fachzeitschrift „Journalism & Mass Communication Quarterly“

seit 2023            Reviewerin für das European Fact-Checking Standards Network (EFCSN) • Beurteilung der Einhaltung des Europäischen Normenkodex für unabhängige Faktencheck-Organisationen (EFCSN) durch Faktencheck-Initiativen

seit 2021            Mitglied des Editorial Boards der Fachzeitschrift „European Journal of Health Communication“

seit 2011            Mitglied folgender Fachgesellschaften: Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC), Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), International Communication Association (ICA)

seit 2011            Peer-Review Tätigkeiten für Fachzeitschriften, u.a. Communication Research, Journalism & Mass Communication Quarterly (Top Reviewer 2019), International Journal of Press/Politics, Journal of Communication, Science Communication, Konferenzen (insb. für die Jahrestagungen der AEJMC, DGPuK und der ICA) und Drittmittelanträge (Schweizerischer Nationalfonds, SNSF)

Organisation von Tagungen und Workshops

2025            Jahrestagung 2025 der Fachgruppen “Kommunikation und Politik” (DGPuK), “AK Politik und Kommunikation” (DVPW) und “Politische Kommunikation” (SGKM) zum Thema „Wahlkampfkommunikation: Ganz anders oder alles beim Alten?“ (mit Uta Rußmann), 26. - 28. Februar 2025, Innsbruck, Österreich.

2021           Lunch Talk am Center for Advanced Studies der LMU München zum Thema „Deepfakes: An Unprecedented Threat to Democracy?“. Mai 2021, München, Deutschland.

2021           Workshop am Center for Advanced Studies der LMU München zum Thema „The reputational threat of scandalous deepfakes and their effects on voting intentions“. Mai 2021, München, Deutschland.

2017           Workshop am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Freien Universität Berlin zum Thema „Verbal and Visual Framing Analysis of TV News“ (mit Maria E. Grabe). Juli 2017, Berlin, Deutschland.

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