Home - Universität Innsbruck

Veranstaltungen · Universität Innsbruck · Medizinische Universität Innsbruck

Dienstag, 04.06.2024

Gastvortrag

Ernst von Glasersfeld-Lecture 2024/Barry Allen: Language Games and the Deconstruction of Epistemology

Claudiasaal/Claudiana , Herzog-Friedrich-Str. 3, 6020 Innsbruck

Anmeldung ist erforderlich; Anmeldung beim Veranstalter bis 29.05.24

Eintritt / Kosten: Keine

Vortragende/r

Barry Allen

McMaster University, Ontario, Canada

LANGUAGE GAMES AND THE DECONSTRUCTION OF EPISTEMOLOGY

My allusion to the deconstruction of epistemology refers specifically to the argument of American philosopher Richard Rorty in his book Philosophy and the Mirror of Nature (1979).

In that work, Rorty invokes Wittgenstein and some others in an argument to the effect that the textbook topics of epistemology have no philosophical merit.

Rorty likes Wittgenstein’s idea that the meaning of signs depends on their place in a language-game. He applies this argument to the language of mental life and concludes that consciousness and introspection are mythical powers that mystify the language we use to describe ourselves.

Despite Rorty’s generous promotion of Wittgenstein as an inspiration, the truth is that Wittgenstein is no more than a minor figure in Rorty’s argument, an argument that could not possibly be extrapolated from Wittgenstein’s work alone.

Barry Allen ist Distinguished Professor für Philosophie an der McMaster University in Hamilton, Ontario (Canada) und Fellow der Royal Society of Canada. Im Mittelpunkt seiner Arbeit steht der Begriff des Wissens, den er aus interdisziplinärer und multikultureller Perspektive untersucht und damit ein breites Publikum in der zeitgenössischen und vergleichenden Philosophie und den Humanwissenschaften anspricht. In seinen Büchern untersucht er die Beziehung zwischen Kunst und Wissen sowie zwischen Wissen und Zivilisation und vergleicht chinesische und westliche Vorstellungen von Wissen.
Er ist der Autor von Truth in Philosophy (1993), Knowledge and Civilization (2004), Art and Technology in Human Experience (2008), Knowledge in Chinese Tradition (2015), A Philosophical Look at the Asian Martial Arts (2015) und Empiricisms: Experience and Experiment from Antiquity to the Anthropocene (2021).

Um Anmeldung bis MI 29.5. wird gebeten an evg-archiv@uibk.ac.at .

Ernst von Glasersfeld Archiv/Forschungsinstitut Brenner-Archiv
Herzog-Friedrich-Str. 3