Economic, Social and Environmental History

Teaching

Our teaching is particularly relevant for students in the subjects of  History and Secondary School Teacher Training - History, Social Studies and Political Education  and is comprised of courses for BA, MA and PhD Levels.

In our courses, we offer a historical overview of key social, economic and ecological developments from a regional, transnational and global perspective and introduce students to the most important theoretical and methodological approaches of the field.

Research-led teaching is particularly important to us, as we involve students in current research processes and enable them to gain initial experience in academic research.

Courses (WINTERSEMESTER 2024/25)

Can be found under "Philosophisch - Historische Fakultät" or "School of Education".

Current and Completed Theses in Economic and Social History

Current and Completed Theses of our students can be found here (05.07.2024).

Resources for Students

A selection of  Introductions, Overview Works und Web Portals in German (January 2019)

Introductions

Economic History

• Hesse, Jan-Otmar, Wirtschaftsgeschichte. Entstehung und Wandel der modernen Wirtschaft, Frankfurt a. M. 2013.
  • Köster, Roman, Einführung in die Wirtschaftsgeschichte. Theorien, Methoden, Themen, Paderborn 2020.

Social History

Environmental History

• Kupper, Patrick, Umweltgeschichte (Einführungen in die Geschichtswissenschaft. Neuere und Neueste Geschichte), Göttingen 2021.
  • Winiwarter, Verena/Knoll, Martin, Umweltgeschichte. Eine Einführung, Köln 2007.

Cultural History

• Tschopp, Silvia Serena/Weber, Wolfgang, Grundfragen der Kulturgeschichte, Darmstadt 2007.

History of Technology

• Hessler, Martina, Kulturgeschichte der Technik, Frankfurt a. M. 2012.

Global History

• Conrad, Sebastian, Globalgeschichte. Eine Einführung, München 2013.

Gender History

• Opitz-Belakhal, Claudia, Geschlechtergeschichte, Frankfurt am Main 20182.

Historical Anthropology

• Tanner, Jakob, Historische Anthropologie zur Einführung, Hamburg 2004.

History of Medicine

• Eckart, Wolfgang U./Jütte, Robert, Medizingeschichte. Eine Einführung, Böhlau 20142.
  • Gerabek, Werner E./Haage, Bernhard D./Keil, Gundolf/Wegner, Wolfgang (Hg.), Enzyklopädie Medizingeschichte, Berlin - New York 2005.

History of Science

• Sommer, Marianne/Müller-Wille, Staffan u.a. (Hg.), Handbuch Wissenschaftsgeschichte, Stuttgart 2017.
  • Eggers, Michael/Rothe, Matthias (Hg.), Wissenschaftsgeschichte als Begriffsgeschichte. Terminologische Umbrüche im Entstehungsprozess der modernen Wissenschaften, Bielefeld 2009.

Business History

• Berghoff, Hartmut, Moderne Unternehmensgeschichte. Eine themen- und theorieorientierte Einführung, Paderborn 2004.
  • Pierenkemper, Toni, Unternehmensgeschichte. Eine Einführung in ihre Methoden und Ergebnisse, Stuttgart 2000

Overview Works

• Cerman, Markus et al. (Hg.), Wirtschaft und Gesellschaft. Europa 1000-2000, Wien 2011.
  • C.H.Beck Geschichte Europas, 10 Bde., München 2010-2021.
  • Fischer, Wolfram (Hg.), Handbuch der europäischen Wirtschafts- und Sozialgeschichte, 6 Bde., Stuttgart 1980-1993.
  • Iriye, Akira/Osterhammel, Jürgen (Hg.), Geschichte der Welt, 6 Bde., München 2013-2022.
  • Malanima, Paolo, Europäische Wirtschaftsgeschichte. 10.-19. Jahrhundert, Wien 2010.
  • Marks, Robert: The origins of the modern world. A global and environmental narrative from the fifteenth to the twenty-first century, Lanham 20153.
  • Oldenbourg Enzyklopädie deutscher Geschichte.
  • Persson, Karl Gunnar/Sharp, Paul, An economic history of Europe. Knowledge, institutions and growth, 600 to the present, Cambridge 20152.
  • Porter, Roy, Die Kunst des Heilens. Eine medizinische Geschichte der Menschheit von der Antike bis heute, Heidelberg 2003.
  • Radkau, Joachim, Natur und Macht. Eine Weltgeschichte der Umwelt, München 20022.

Web Portals (Selection)