Internationales Symposion veranstaltet von dem Komponistenforum Mittersill und dem Institut für Musikwissenschaft der Universität Innsbruck vom 11. bis 12. September 2015 im Schachernhof, Mittersill.
The relationship between music and landscape in the music of Gustav Mahler has long served as an important focal point in the reception of the composer’s music. Yet despite Mahler’s important contribution to this long and distinguished compositional tradition, his music consistently undercuts the traditional idealization of nature, which it also seems to stage so overtly. In this paper I suggest that while the fractured representations of landscape that result are often manifested in the context of conventionally static tableaux, of equal interest are those rarely discussed passages that suggest instead movement through an imagined space. Whereas the experience of landscape as shaped by the practice of walking has tended to dominate our understanding of Mahler’s relationship to the natural world, this relationship was also shaped by an entirely different kind of experience: that of the modern traveller whose surroundings were all too often seen from the perspective of a railway carriage. Indeed, the breathtaking panoramas Mahler would have witnessed from this thoroughly modern vantage point—and in particular their attendant moments of intrusion, disjunction, and disruption—offer a powerful metaphor for coming to terms with the panoramic unfolding of musical events that characterizes the Finale of the composer’s Seventh Symphony.
Montag, 08.06.2015, 18.30 Uhr, Institut für Musikwissenschaft, Hörsaal 1. Stock
Anselm Hüttenbrenner (1794–1868), Geisterszenen oder Geistererscheinungen. 22 Tongemälde für Klavier (1850)
Robert Schumann (1810–1856), Geistervariationen. Thema mit Variationen in Es-Dur, WoO 24 (1854)
Die Geisterszenen oder Geistererscheinungen sind nicht nur Hüttenbrenners originellstes Klavierwerk, sondern auch ein herausragendes Beispiel zyklischer romantischer Klaviermusik. Julia Rinderle stellt zum ersten Mal den kompletten Zyklus dieser hochvirtuosen Tongemälde vor. Schumanns Geistervariationen – deren Thema ihm von Engeln vorgesungen wurde, wie er meinte – stehen in unmittelbarem Zusammenhang mit den tragischen Ereignissen, die zu seiner Einweisung in die Nervenheilanstalt Endenich geführt haben. Eintritt frei.
Donnerstag, 28. Mai 2015, 19:30 Uhr, Institut für Musikwissenschaft, Hörsaal 1. Stock
Klangauflösung: Blasmusik, Gesums und weitere Kostbarkeiten der modernen Chorliteratur
Für alle Liebhaber und Interessierten an moderner Chorliteratur findet am
Dienstag, den 27. Januar 2015 um 20:00 Uhr, in der Christuskirche Innsbruck-Saggen
ein Konzert mit Werken von Dieter Schnebel, Arne Mellnäs, Nils Kjellström, Carl Orff und Einojuhani Rautavaara statt.
Interpretiert werden die Werke vom Kammerchor Fresco Vocalis Innsbruck und Studierenden der Universität Innsbruck unter der Leitung von Ingrid Czaika sowie vom Kirchenchor der Christuskirche unter der Leitung von Thorsten Weber. Studierende des Instituts für Musikwissenschaft führen durch das Programm. Eintritt frei.